Thursday, August 25, 2011

~cookie monster~

Tahun ni dalam sejarah la wat kuih rayer....hahhaha setelah berkurun lama, oven tu pun dah bleh wat masuk muzium. Mungkin dek kerana bosan yang terlampau. So baik duk main masak2 kat dapo, disamping mengasah kan skil cekgu ERT yg tak berape nak ade tuh...hehhehe

Tapi satu ni je pun yg aku buat, tak kuaso den nak buek banyak2...ni pun biskut maen2 yo, den campak smuo dalam mangkuk. Pastu kite bakor je yeop!! sonang jo...Kat sini aku share bahan2 cane nak wat Choc Almond Cookies nih..hohhoo canggih tak nama dia. Tapi adunan ni just dapat dalam 60 biji je tau.

  • 200 gm tepung gandum
  • 200 gm mentega (tapi aku guna marjerin sbb nk bajet..hahha)
  • 60 gm gula perang (aku guna gula biasa je...jgn gula2 udah ler...)
  • 40 gm serbuk koko
  • choc cips dan almond cincang (ikut suka korang nk letak bnyak mana....agak2 je..)
  • 1/2 camca esen vanila
Cara2 nak buat senang je..
Putar gula ngan mentega sampai kembang. Then masukkan serbuk koko. Jangan lupa esen vanilla sikit. Pastu masukkan tepung sikit2, selang seli ngan choc cips dan almond cincang tadi sampai abes sume. Dah gaul rata, bentukkan adunan guna camca ngan gaya bebas. Memang buruk sikit rupa cookies nih..hahah.. Pastu susun lah dalam dulang pembakar tapi aku guna tutup periuk mak aku jek.. Then bakor la selama 10-15 minit pada suhu 170 darjah Celcius. Ikut la saiz cookies yg korang bentuk tuh.. Agak2 k... Selamat mencuba!!

amatur kot...guna timbang laa

oven nih dah tua sangat nmpak nye...nanti kite beli baru eh mak...=)

cam main masak2 time kecik dulu..hihii

yea dah jadi pun cookies nih....huhuu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...